onsdag 19 januari 2011

Homage till HåWe-limpa




Kärt barn har många namn. Sirapslimpa, APK-limpa, Delikatesslimpa, etc. Men för mig har den här sortens bröd bara ett namn. HåWe-limpa. Som liten knatte bestod mina frukostar allt som oftast av barkis, av den enkla anledning att mina föräldrar åt väldigt mycket barkis. Jag hade dock vänner som då och då bjöd på en macka på eftermiddagskvisten om det var så att man kom över o lirade lite nintendo. Jag minns speciellt att jag vid något tillfälle bjöds på HåWe-limpa hos en polare. Vilket bröd! Vilken fullkomlig smakexplosion! Så kändes det i alla fall då, när mina stackars små barkissmaklökar fick smak för surdegspulver och sirap.

Nu är det stört omöjligt att komma över HåWe-limpa. HåWe-bageriet är sedan länge nedlagt, eller det har i alla fall bytt namn. Nuförtiden heter det Skogaholms. Skogaholmslimpan finns fortfarande kvar, men den smakar inte alls samma. Eller ja, förmodligen så gör den det, men den lever i alla fall inte upp till mina högtravande nostalgitrippar. Men det ska sägas att den stora skillnaden egentligen inte ligger i smaken, utan i skivorna. När man köper en limpa idag så är den ju färdigskivad. Så var det icke när jag var liten. Då kunde man få sig en 3 cm tjock kilformad skiva. Nu är det omöjligt, om man inte gör sin egen limpa såklart. Den här limpan, som jag strax ska skriva receptet till, är mitt absoluta favoritbröd, och smaken är faktiskt väldigt nära hur jag vill minnas att HåWe-limpan smakade.

Homage till HåWe-limpa (2 limpor), steg 1:
  • 100 g (1 dl) Rågsurdegsgrund
  • 50 g (ca 1 dl) Rågmjöl
  • 150 g (2,5 dl) Vetemjöl special
  • 200 g (2 dl) Vatten
Blanda alla ingredienserna till surdegen i en bunke pch låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar. Gör samtidigt en liten skållning enligt följande:
  • 100 g (ca 1,5 dl) Rågmjöl
  • 200 g (2 dl) Kokande vatten
Häll mjölet i en värmetålig bunke eller en lite kastrull. Häll över det kokande vattnet och blanda ordentligt. Täck med plast eller lock. Låt stå tills du blandar huvuddegen.

Steg 2:
  • Surdegen och skållningen från steg 1
  • 600 g (10 dl) Vetemjöl special
  • 300 g (ca 2 dl) Brödsirap
  • 250 g (2,5 dl) Vatten
  • 20 g salt
  • 1 Ägg till pensling
  • 1 msk Smör till pensling
Lägg allt utom salt, ägg och smör i köksmaskinen och kör på halvlåg fart i 10 minuter, häll i saltet och kör i ytterligare några minuter på lite högre hastighet. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, vilket tar tre-fyra timmar. Ta därefter upp degen på mjölat bakbord och forma den till två limpor. Lägg dom att jäsa på ett bakplåtspapper eller mjölad handuk. Sätt ugnen på 200 grader och låt bröden jäsa i ungefär en timme. När de jäst klart penslar du bröden med det uppvispade ägget och kör in det i ugnen. När degen har fått lite stadga kör du in en termometer och låter det stå inne tills innertemperaturen är 98 grader, d.v.s ungefär 35 minuter. Ta ut brödet och pensla det med smält smör.

Låt brödet vila en stund och skär dig sedan en rejäl skiva och återupplev din barndoms bästa dagar!

Det här brödet står sig förresten jättebra i plastpåse, vilket i sig är helt fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar