lördag 5 februari 2011

Hemmamannens rågkakor

Det lockar lite att kalla dessa små bröd för rågsiktskakor. Men jag och rågsikt kommer inte överens, kan man få tag på ordentlig siktat råg att använda sig av går det säkert an, men påsar med färdigblandad vete- och rågmix göre sig inte besvär i mitt kök. Maken till tråkigt mjöl får man leta efter. Jag använder fullkornsråg och vetemjöl special istället. Det vore ju fel att säga rågsiktskakor när det inte finns någon rågsikt i dom, således blir det rågkakor. Förbannat goda är dom likväl.

Jag misstänker att jag använder degkroken på tok för sällan, för degen blir väldigt bra med den.

Hemmamannens rågkakor (4 st), steg 1:
  • 100 g (1 dl) Rågsurdegsgrund
  • 180 g (3 dl) Ekologiskt rågmjöl
  • 300 g (3 dl) Ljummet vatten
Blanda ingredienserna till surdegen och låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar. Tiden som behövs är olika beroende på temperaturen i rummet och på vätskan. Använd inte för varm vätska i hopp om att påskynda för mycket, då dödar du surdegen. Passa dig för vatten över 40 grader, fast jag tror egentligen att smärtgränsen går någonstans runt 50 grader.

Steg 2:
  • Surdegen från steg 1.
  • 500 g (ca 8 dl) Vetemjöl special
  • 320 g (ca 5 dl) Ekologiskt rågmjöl
  • 50 g (ca 0,7 dl) Farinsocker
  • 350 g (3,5 dl) Kallt vatten
  • 20-25 g salt, efter smak
Som vanligt är det bara att blanda alla ingredienser, utom saltet, och köra i köksmaskin i 10 minuter. Tillsätt därefter saltet och kör några minuter till, så att saltet fördelas och degen "går ihop". Ta nu en inoljad plastlåda och skrapa ner degen i. Ställ degen svalt och låt den stå i 6-8 timmar, förslagsvis kan du ställa den längst ner i kylskåpet. Jag har ett skafferi som är lagom svalt att långjäsa bröd i under vintern, så jag ställer min deg där. Har du ingen plastlåda kan du låta degen jäsa direkt i bunken, men då är risken att du får med torra och tråkiga degrester som fastnat längre upp i bunken, när köksmaskinen arbetade, i degen när du sen skrapar ur den. Det finns gott om billiga plastlådor på ett stort möbelvaruhus nära dig. Glöm inte att köpa med ett lock så slipper du krångla med plastfolie.

När degen har stått och dragit i kylen tar du fram den och låter den stå i rumstempeartur i ungeför en timme. Sen kan du börja arbeta med den. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra lika stora delar. Rundriv varje del till en boll. Platta till bollarna och lägg att jäsa på en mjölad handduk eller ett bakplåtspapper. Nagga dom med en gaffel eller något dylikt och låt jäsa i ytterligare en timme.




Sätt ugnen på 250 grader i god tid. När kakorna jäst klart skjutsar du in dom i ugnen och sänker värmen till 225 grader. Grädda i 20 minuter och låt sedan svalna på galler. Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar